Nog maar heel kort geleden kreeg ik het eerste exemplaar uitgereikt van het boekje Slimmerkunde. Eigenlijk is het meer een leermethode voor het middelbaar onderwijs, met daarbij de uitgebreide website slimmerkunde.nl. Maar gelukkig staat die website ook voor niet-scholieren open, want zelfs ondernemers kunnen hier veel aan hebben.
Slimmerkunde, internet en studie
Het achterliggende idee van Slimmerkunde is dat anno 2011 heel veel leerkrachten voor de klas staan die zelf minder afweten van internet, sociale netwerken, msn’en en pingen dan de scholieren die ze onderwijzen. Daardoor kunnen ze hun leerlingen dus onvoldoende leren hoe zij het internet slim kunnen inzetten voor hun studie. Met Slimmerkunde kunnen ze leerlingen juist bijbrengen hoe zij structuur kunnen aanbrengen in de enorme overkill aan informatie op internet. Of hoe ze diverse bronnen naast elkaar kunnen leggen en ze op geloofwaardigheid kunnen beoordelen.
Ook voor ondernemers zijn de handleidingen over slim online samenwerken erg nuttig. Zoals het delen van online agenda’s, of via internet gelijktijdig aan documenten werken.
Ik denk dat als je kinderen hier al heel jong in coacht, dat ze dan later veel ondernemender worden en dingen dus sneller oppakken. Ik zou het op de middelbare school in ieder geval super hebben gevonden als mijn leraren me op dit soort dingen hadden kunnen wijzen. Maar ja, toen bestond deze slimme methode nog niet…
Samenwerking is merkversterking
Afgelopen week was ik bij de Amsterdam International Fashion Week, waar Samsung een nieuw mobieltje presenteerde. Olcay Gülsen van het populaire modemerk SuperTrash hadden ze gevraagd een speciaal hoesje te ontwerpen. Een goed voorbeeld van hoe samenwerken kan leiden tot versterking van merken. Samsung komt hierdoor dichter bij de voor hen belangrijke doelgroep vrouwen, en Olcay en SuperTrash komen in een keer op het mondiale niveau van Samsung terecht.
Zowel online als offline liggen er dus kansen bij slim, creatief samenwerken. Hoe meer je durft te delen, hoe beter de resultaten zullen zijn!
Bron: Column Ben Woldring – Telegraaf 4 februari 2011
4 februari 2011.
Categorieën: Columns.
Tags: ben, column, slimmerkunde, telegraaf.
Ben Woldring