Eerlijke vergelijkers waar je echt wat aan hebt
   

Walhalla

Het is voor internetondernemers wat Disneyland voor kinderen is: Silicon Valley. Vorige week was ik samen met een internationaal netwerk van jonge ondernemers in het ict-walhalla bij de Amerikaanse stad San Francisco. Disney is er een ster in om in het hele park dezelfde sfeer te creëren. Iets soortgelijks geldt in Silicon Valley.

Overal waar je komt, wordt gróót gedacht, vliegen de ’miljoenen dollars’ je om de oren en tot in de kroeg aan toe hangt er een sfeer van innovatie, dankzij de aanwezigheid van Google, Facebook, Apple en een leger technologiestarters. En de investeerders zitten om de hoek. Een heel inspirerende omgeving, ik ben vol nieuwe ideeën teruggekomen.

Zo’n beetje midden op het terrein staat de Stanford University, waar wij een ontmoeting hadden met één van de medeoprichters van de zakelijke netwerksite LinkedIn. Zijn tip was om elke vijf jaar je businessmodel opnieuw uit te vinden. Zelfs als dat ten koste gaat van omzet op de korte termijn. Een deal kan nog zo lucratief zijn, het behouden van gebruikers is belangrijker. Want alleen daarop kun je weer nieuwe winsten bouwen.

Stanford is enorm belangrijk voor de toekomst van de regio. De top van het lokale bedrijfsleven geeft er (gast)colleges of is mentor. Dat levert een schat aan praktijkkennis op. Wel zo handig in een sector waar theorie al snel achterhaald is.

Nederland heeft ook speciale wetenschapscampussen, maar in San Fransisco zijn ze al een paar stappen verder. Toch is het niet aan te bevelen om zomaar alles te kopiëren. Want ondanks dat je in Silicon Valley geen spoor meer ziet van de economische crisis en het bijna mythische beeld dat alles er mogelijk is, is er ook een keerzijde. Want juist omdat alle bedrijven daar op een kluitje zitten, en het geld soms over de plinten klotst, is de concurrentie om talenten daar moordend.

Daarnaast viel me op dat de starters daar heel goed zijn in op basis van enkel een gaaf idee of product toch geld op te halen bij investeerders. Zij staan totaal niet stil bij zelf winst maken, zo bleek tijdens enkele pitch-sessies die ik meemaakte. Terwijl we in de rest van de wereld gewend zijn dat een idee dat niet zelf geld kan opbrengen, geen goed idee is…

Dus ondanks dat zij dagelijks in een soort ict-Disneyland mogen rondlopen, kunnen we ons troosten met de gedachte dat zij het hier als ondernemer waarschijnlijk nóóit zouden redden.



Ben Woldring

© 1998 - 2024 Bencom Group BV