Eerlijke vergelijkers waar je echt wat aan hebt
   

Bedgeheim

Glas in lood 4e verdieping Amrath Hotel Amsterdam Na een lange dag vol afspraken in het buitenland, twee jaar geleden, dronk ik nog wat in een hotelbar. Ik raakte aan de praat met de man naast me, die bleek €50 minder betaald te hebben voor een overnachting in exact dezelfde soort kamer. Nogal frustrerend.

De hotelwereld is qua prijzen minstens zo ondoorzichtig als de telecom of energiemarkt: het boeken van dezelfde kamer via de eigen hotelwebsite of via één van de vele boekingssites levert vaak sterk uiteenlopende prijzen op, die ook nog eens van uur tot uur kunnen veranderen. ’Daar moet je eens een vergelijkingssite voor maken’, hoorde ik geregeld.

De afgelopen twee jaar moest ik op m’n tong bijten bij zo’n opmerking: dat was precies waar we, met werknemers afkomstig uit de hotelwereld, mee bezig waren. Maar het idee moest geheim blijven, concurrenten wil je niet op hetzelfde idee brengen. Bovendien wil je dat de verwachtingen van het publiek niet uit de pas gaan lopen met wat je gaat bieden. Als je met veel bombarie een idee lanceert dat je op dat moment nog niet kan laten zien, kun je toekomstige bezoekers alleen maar teleurstellen. En zijn ze eenmaal teleurgesteld, dan komen ze later niet snel meer terug.

Daarom hebben we met onze partners – zoals hotelketens, boekingssites en individuele hotels – geheimhoudingsverklaringen getekend om te voorkomen dat het plan uit zou lekken. Dat is niet gebeurd, begin deze maand werd LookingforBooking.com gelanceerd. Waarom het ontwikkelen van een nieuwe site maar liefst twee jaar geduurd heeft? Allereerst omdat het veel tijd kost een zoekmachine zo in te richten dat live gekeken kan worden naar de beschikbaarheid en prijzen op hotel en boekingssites. Daarnaast moesten we alle Nederlandse hotels en een groot deel van de hotels in de ons omringende landen inventariseren: een vergelijkingssite werkt alleen als je een compleet beeld biedt. Dat het soms even kan duren voor je succes hebt, zijn we gewend: Gaslicht.com startte in 2003 en pas de laatste jaren schrijven we echt zwarte cijfers. Maar de crisis geeft ons wind in de rug, die maakt consumenten en bedrijven nog prijsbewuster.

Wekelijks krijgen we ideeën aangereikt voor nieuwe vergelijkingssites. Maar of we daar inmiddels mee bezig zijn, kan ik niet zeggen. Dat hou ik nog even geheim.



Ben Woldring

© 1998 - 2024 Bencom Group BV