Steeds meer consumenten hebben zonnepanelen. Wanneer iemand zonnepanelen heeft, wekt hij of zij zelf stroom op. Als de zon schijnt en je zet de wasmachine aan, dan gaat de energie die je opwekt direct naar de wasmachine. Als de zon schijnt, maar je verbruikt op dat moment zelf niet of nauwelijks stroom, dan wordt de opgewekte energie automatisch teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op die manier kan iemand anders dan de zonnestroom gebruiken. De energie gaat dus zeker niet verloren. Deze teruggeleverde stroom wordt verrekend met de stroom die je afneemt of je krijgt hiervoor een terugleververgoeding.
Zolang je op jaarbasis minder opwekt dan je verbruikt, moet je energieleverancier de stroom die je teruglevert verrekenen met de stroom die je afneemt. Dat verrekenen heet salderen. Alleen over je netto verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je leveringskosten, energiebelasting en btw. Netbeheerkosten betaal je altijd, ook als je nettoverbruik nul is. Als je meer opwekt dan je verbruikt, moet je energieleverancier je een ‘redelijke terugleververgoeding’ voor het overschot betalen. De meeste energieleveranciers betalen het leveringstarief conform je contract zonder de energiebelastingen. Enkelen betalen een vaste vergoeding die per leverancier kan variëren tussen de 4 en 10 cent per kWh (peildatum 19-2-2015). Dat is dus veel lager dan het tarief dat jij betaalt voor je verbruik, wat momenteel tussen de 19 en 25 cent per kWh ligt.
Uit financieel oogpunt raad ik je daarom aan niet meer zonnepanelen te installeren dan je nodig hebt om je eigen jaarlijkse stroomverbruik mee op te wekken. Voor een gemiddeld jaarlijks stroomverbruik van 3500 kWh komt dat neer op zo’n 16 panelen met elk een capaciteit van 250 wattpiek. Mocht je toch meer opwekken dan je verbruikt, dan is het zeker de moeite waard om de terugleververgoedingen te vergelijken.
Bij Gaslicht.com merken we dat consumenten het lastig vinden om te begrijpen hoe leveranciers de opgewekte stroom verrekenen met de verbruikte stroom. Daarnaast zijn de jaarafrekeningen die zij ontvangen vaak niet te begrijpen. Ook merken we dat leveranciers onze vragen hierover moeilijk kunnen beantwoorden.
Sinds afgelopen zomer ben ik intern betrokken bij het uitzoeken van de vele vragen die leven rondom de zonnepanelen. Ik ben dus af en toe flink aan het stoeien met de leveranciers om alle informatie bij de leveranciers boven tafel te krijgen, zodat we de vragen van consumenten per e-mail, aan de telefoon en op de sociale media goed kunnen beantwoorden. Veel consumenten trekken eerst zelf met de vragen bij hun leverancier aan de bel, maar kloppen bij ons aan als ze onduidelijke antwoorden krijgen. Wij helpen consumenten graag op weg in de wondere wereld van zonnepanelen!
23 Februar 2015.
Kategorien: Energie.
Sinie Oskam