20 september was de derde van september en dat betekent traditiegetrouw: Prinsjesdag! Naast de onvermijdelijke hoedjesparade en een Glazen Koets in plaats van Gouden Koets had de Koning dit jaar een ronduit positieve troonrede. We zijn definitief uit de crisis! De huizenmarkt draait weer als de spreekwoordelijke tierelier en bevindt zich bijna weer op hetzelfde niveau als voor de crisis. Ook zal er in 2017 sprake zijn van begrotingsoverschot in plaats van het jarenlange tekort. Ondanks al het mooie nieuws moest de regering erkennen dat de groei nog lang niet door iedereen wordt ervaren. De werkgelegenheid en daarmee koopkracht van mensen loopt zoals gebruikelijk enigszins achter op de economische ontwikkelingen.
Hotelbranche
Zo niet in de hotelbranche. Hier lopen al sinds een aantal jaar het aantal overnachtingen en de gemiddelde hotelprijzen in met name de randstad in een rap tempo op. Zo blijkt uit berekeningen van het CBS dat tussen 2012 en 2016 het totaalaantal hotelovernachtingen in de periode januari tot en met juni met 19% is toegenomen. De binnenlandse overnachtingen met 12% en de zakelijke overnachtingen met 11% over dezelfde periode zijn gestegen. Daarbij valt op dat overnachtingen voor bijna 90% zakelijk van aard zijn.
De hotelprijzen van de vier grootste randsteden stegen over de periode januari t/m juni van 2012 tot en met 2016 gemiddeld met 9% naar een prijs van € 127,- De grootste stijgers zijn Amsterdam met 21% en Utrecht met 11%.
Ondanks de toename van de overnachtingen en het stijgen van de hotelprijzen zien de collega’s en ik van LookingforBooking Corporate Travel dagelijks dat hotels zich blijven ontwikkelen om de concurrentie een stap voor te zijn. Van een computer inchecksysteem tot een robot waarmee de receptionist in min of meerdere mate wordt vervangen (zie blog ‘Opkomst van de Robo-receptie’) tot een online campagne op social media als Facebook en LinkedIn.
De beste deal
Op zoek naar de beste deal heb ik het afgelopen voorjaar zelf ook mogen ervaren, urenlang ben je tegelijkertijd met je partner aan het zoeken naar de beste hotelaanbieding voor je vakantiebestemming. Door het vele en vaak ondoorzichtige aanbod zie je al snel de bomen door het bos niet meer of het bos door de bomen niet, zo je wilt. Je raakt geïrriteerd en hebt het gevoel er geen zicht op te hebben. Voer voor een mini relatiecrisis! Totdat ik dacht, wat stom dat ik hier niet eerder op ben gekomen, ik moet gewoon even op www.lookingforbooking.nl kijken. Op lookingforbooking.nl wordt het aanbod van tientallen boekingssites vergeleken zodat je zeker bent van de juiste prijs op dat moment. Het gaf mij een geruststellend gevoel één overzichtelijk platform te hebben waarop ik het aanbod in dezelfde vorm en eigenschappen kan vergelijken. Het onderstreepte voor mij persoonlijk het belang van een expertisepartij als LookingforBooking. Zeker nu de prijzen weer in de lift zitten. Het is fijn om gebruik te kunnen maken van de kennis en ervaring van een gespecialiseerde partij zodat je je spaarzame geld en vrije tijd aan andere zaken kunt besteden. Alleen tijd voor de beste deal!
Door Marnix de Vries
6 Oktober 2016.
Kategorien: Algemeen.