AMSTERDAM – Net de nieuwe showroom af, die het klanten nog meer naar de zin zal maken, dringt de vraag zich op: hoe ga ik dat verlichten? Met tl, met de energiebesparende ’hoogfrequente tl’, met spotjes, met leds? Ondertussen wordt u overspoeld door aanbiedingen van energiebedrijven, zijn er clubs die collectieve inkoop van energie voorstellen en dan is er nog de wens om toch vooral duurzaam te ondernemen.
Vraag is dus: wat is wijsheid? Neem de collectieve inkoop van energie, die in opkomst lijkt te zijn. Bij zorgverzekeringen is dat al veel langer aan de gang, veel werknemers hebben een collectieve zorgverzekering via hun baas.
Hoewel de collectieve inkoop gemakkelijk is – je hoeft immers niet zelf te onderhandelen of uitzoekwerk te doen – levert het niet per se de scherpste prijs op voor u. De organisator houdt een veiling waar in dit geval energiebedrijven op kunnen bieden. Vervolgens wordt het aantrekkelijkste bod gekozen.
Maar hierbij komen ook veilingkosten kijken. Bovendien zijn er steeds meer aanbieders die niet mee willen doen aan een veiling. En tenslotte: bij een veiling wordt er niet op gelet of het wel een gunstig moment is.
Dat zijn twee dingen die flink verschil kunnen maken. Met het oog op de prijzen aan de pomp die momenteel de pan uitrijzen, kun je bijna de klok erop gelijkzetten dat de tarieven in juli omhooggaan. En er zijn momenteel genoeg aanbiedingen met vaste prijzen die gunstiger zijn dan de huidige variabele standaardtarieven. Dus als je nu de prijs vastlegt en niet wacht op een veilinguitkomst, kun je profiteren. Dat geldt voor ondernemers nog meer dan voor consumenten, omdat zij meer energie verbruiken.
Daarnaast hoeft het winnende bod niet te voldoen aan uw eigen criteria. Misschien wilde u niet alleen 100% duurzame stroom, maar ook groen gas.
Dit alles heeft u als ondernemer zelf in de hand als u geen kuddegedrag vertoont, maar zelf op onderzoek uitgaat en één keer per jaar het energiecontract onder de loep neemt. Dat kost u een paar minuten, maar het kan aardig wat schelen. U koopt bij de groothandel toch ook scherp in voor de juiste spullen waar u die showroom mee wil vol zetten? Doe dat dan ook met energie.
2 March 2012.
Categories: Columns @en.
Ben Woldring