Stel, je gaat lekker uit eten vanavond en wilt daarna nog afsluitend een hapje en drankje doen. Kies je dan voor een hotel? Of denk je “liever niet, want het eten in een ‘echt’ restaurant is veel beter”?
Eerlijk is eerlijk, die gedachte is wel eens bij mij opgekomen. Niet gek, want het blijkt namelijk dat wij Nederlanders van oudsher het idee hebben dat het eten in een hotel kwalitatief slecht en veel te prijzig is. Onzin! Zo is het in het buitenland juist hip & trendy om voor een hotel te kiezen. Wanneer deze trend ons land zal bereiken hangt af van de consument, maar natuurlijk ook van het hotel.
Zo doen hotels steeds meer hun best om gasten ‘van buitenaf’ te trekken. Ze willen de drempel verlagen, want die blijkt hoog. Maar hoe doen ze dat nou eigenlijk?
Breed assortiment
Het is belangrijk om te zorgen voor een breed assortiment dat niet alleen de zakelijke gast, maar ook de recreatieve gast aanspreekt. Voorbeeld: de zakengast ontbijt graag snel en vroeg en is tevreden met een menukaart dat een beetje lijkt op thuis, maar dan wel iets luxer. De recreatieve gast daarentegen ontbijt uitgebreider en wil graag worden verwend.
Sfeer
Daarnaast moet de sfeer voor beide gasten goed zijn. Het moet er gezellig zijn voor zowel de zakelijke als de recreatieve gast, maar ook moet de zakelijke gast wel ‘genoeg ruimte’ hebben om nog lekker te kunnen werken. Ook het feit dat een hotel zich hierin weet te onderscheiden zorgt ervoor dat mensen dit hotel sneller kiezen. In de praktijk blijkt dit voor hotels vaak nog lastig.
Prijzen
Wanneer hotels een hoge prijs hanteren, moeten zij dit kunnen verantwoorden. Aan de ene kant heb je mensen die graag zo weinig mogelijk geld uitgeven, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die meer gaan voor luxe. Als een hotel datgene aan kan bieden waarnaar de gast op zoek is, dan is de gast ook bereid om meer te betalen! De hotels proberen daarnaast de trends steeds meer bij te houden. Zo wordt het steeds hipper om bewuste en lokale producten aan te bieden.
Vooral niet te moeilijk doen
Wanneer recreatieve gasten stiekem een croissantje in de tas stoppen bij het ontbijt, of een gast op thuisbezorgd.nl pizza bestelt voor op de kamer, dan moet dat gewoon kunnen toch?
Het zal je niet verbazen, maar Van der Valk is de uitzondering op dit verhaal en trekt juist wel veel gasten van buitenaf. Ik denk dat het tijd is dat we hotels niet zomaar meer voorbij lopen, maar eens moeten testen hoe goed zij eigenlijk hun best doen om ons te trekken! Het zal je nog verrassen.
Door Erica Denkers
13 July 2016.
Categories: Hotels.
Erica Denkers