Mijn bedrijf gebruikt best veel energie. Daarom besloot ik uit te zoeken of een warmtepomp, met subsidie van de overheid, interessant is om aan te schaffen.
Nederland heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan. En de laatste jaren wordt ook veel over de digitale (e-)overheid gesproken, die via internet informatie en diensten aan burgers en bedrijven ter beschikking moet stellen. In dat kader stuitte ik op een probleem. Het bleek voor mij – zowel als consument als ondernemer – onmogelijk om eenvoudig via de sites van de daartoe aangewezen overheidsinstanties er achter te komen of ik een subsidie zou kunnen krijgen.
Zo las ik op één van de sites dat ‘de indieningstermijn voor deze subsidie loopt tot en met 31 augustus 2009’ terwijl die datum toen al ruimschoots voorbij was. Dat is vragen om een teleurgesteld publiek. Inmiddels staat er als einddatum voor de subsidieaanvraag 31 december 2009, maar opnieuw getuigt dit niet van een duidelijke langetermijnvisie. Ik denk dat Nederland op deze wijze moeite gaat krijgen met het bereiken van de afgesproken doelen met betrekking tot duurzaamheid.
Wat zou een ondernemer doen als hij duurzaamheid zou moeten promoten? Hij gaat eerst op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in energiebesparing, bijvoorbeeld via internet. Is iemand eenmaal geïnteresseerd, dan moet je doorpakken en drempels wegnemen in plaats van creëren. Dat betekent slechts een beperkt aantal vragen met keuzemogelijkheden stellen met als resultaat een duidelijk ja/nee-antwoord of je een subsidie kunt krijgen.
Vervolgens moet de consument of ondernemer een eenvoudig onlineformulier in niet meer dan een paar minuten tijd in kunnen vullen. Nu moet deze zich door een negen pagina’s tellende pdf worstelen om er na zestien (!) weken achter te komen of hij daadwerkelijk iets krijgt. Waar de Belastingdienst in eerdere jaren nog adverteerde met de slogan ‘leuker kunnen we ‘t niet maken, wel makkelijker’ ligt ervoor de overheid hier een uitgelezen kans om te gaan werken op basis van de slogan ‘we helpen Nederlanders op een leuke én makkelijke manier duurzaam te worden’.
090925 Telegraaf column Ben Woldring – Duurzaam ingewikkeld
25 September 2009.
Categories: Columns @en.
Ben Woldring