Zo tegen het einde van het jaar is het altijd goed even terug te kijken. Op het gebied van telecom- en energieprijzen bijvoorbeeld is er een hoop gebeurd in 2010. Zoals onlangs, toen een hoop ondernemers de deksel op hun neus kregen door een onverwachte brief van KPN over het bellen via de vaste lijn. Onvoorstelbaar wat een hoop reacties daar op gekomen zijn.
Het telecombedrijf verstuurde een bijzondere brief waarin niet alleen de tarieven maar ook de voorwaarden werden gewijzigd. Ook werd een oplopende kortingsregeling aangeboden, alleen zit je dan als zakelijke klant wel meteen voor één, twee of drie jaar vast aan het contract. Plus de bepaling dat je gedurende die periode niet mag overstappen naar een andere aanbieder. Wil je per maand kunnen blijven opzeggen, dan moet je dat aangeven en dus zelf in actie komen. In de drukke afsluitende periode van het jaar hebben een hoop ondernemers natuurlijk niet de tijd hier uitgebreid naar te kijken, met alle gevolgen van dien…
Op het gebied van mobiele data hebben veel telecombedrijven afgelopen jaar een handrem op het dataverbruik gezet. Dit om te voorkomen dat – zoals eerder bij T-Mobile – het netwerk zou gaan verstropen door het overweldigende smartphone- en iPhonegebruik. Sommige providers hebben nu een plafond ingesteld, daarboven moet je per verbruikte Mb gaan betalen. Anderen schroeven dan alleen de snelheid wat terug. Als ondernemer wil je niet verrast worden met hoge rekeningen, dus moet je goed om je heen kijken, want hier valt veel te besparen. Per extra Mb betalen, is dus niet per se nodig.
Op de energiemarkt hebben ze het mkb nu ook ontdekt, en dat biedt eveneens perspectief. Vroeger moesten kleine ondernemingen zich maar als een soort consument gedragen, maar nu worden de kleinzakelijke klanten met hoge welkomstkortingen verleid. Deze lijn zet zich ook komend jaar voort, dit zijn pas de eerste stappen die gezet worden. Ondernemers zijn thuis al gewend om eenvoudig te besparen en willen dit met hun zakelijke rekeningen ook kunnen. Hiervan kunt u dus ook profiteren.
Ondernemers die met hun gedane besparingen de bloemetjes willen buitenzetten en er een lang weekend opuit willen, doen er overigens slim aan dit niet op vrijdag maar op zaterdag te laten beginnen en de zondagnacht eraan vast te plakken. Dat scheelt enorm veel op de kamerprijs. Onze site LookingforBooking.com heeft alle boekingssites vergeleken, en daaruit komt naar voren dat de vrijdagnacht stukken duurder is dan de relatief rustige zondagnacht.
Zo zie je maar, ondernemers die goed om zich heen kijken, kunnen flink besparen. Ook 2011 biedt daarvoor weer volop nieuwe kansen!
Bron: Column Ben Woldring – Telegraaf – 10 december 2010
10 December 2010.
Categories: Columns @en.
Tags: ben woldring @en, telegraaf @en, visie @en.