Goede zomer voor zakelijke hotelmarkt
- Aantal zakelijke hotelovernachtingen in de zomerperiode opmerkelijk hoog
- Hoger aantal zakelijke hotelovernachtingen in 2015 ten opzicht van 2014
- Meer vraag naar huurauto’s en vliegtickets vanuit zakelijke markt
GRONINGEN – De zakelijke hotelmarkt in Nederland zit in de lift. In de zomermaanden juni en juli is er zelfs vaker overnacht in een hotel dan in de eerdere maanden in 2015. Dit blijkt uit cijfers van vijf grote bedrijven die via LookingforBooking Corporate Travel, een grote speler op de zakelijke hotelmarkt, de hotelovernachtingen organiseren. ,,Het is verrassend genoeg een goede zomer voor de zakelijke hotelmarkt”, constateert Gerlof Bos, oprichter en directeur van LookingforBooking.
De zomermaanden worden normaal gesproken gezien als een rustige periode in de zakelijke hotelmarkt. Veel werknemers gaan op vakantie en sommige bedrijven sluiten zelfs voor enkele weken het kantoor. Niet zo gek dus dat er in 2014 in de maanden juni en juli gemiddeld 22 procent minder aan hotelovernachtingen werd geboekt dan in de maanden ervoor.
Stijging zakelijke overnachtingen
In 2015 is alles anders: het totaal aantal zakelijke hotelboekingen in juni en juli is met 11 procent gestegen ten opzichte van juni en juli 2014. Opvallend is ook dat het in de maanden juni en juli het zelfs 5 procent drukker was dan in de periode van januari tot en met mei 2015. Dit blijkt uit cijfers van vijf grote bedrijven die reeds jarenlang een aanzienlijk volume aan hotelovernachtingen boeken via LookingforBooking Corporate Travel.
Eén van de organisaties is Welten, opleider en detacheerder voor Banken en Verzekeraars. Erik Broeder, manager operations van Welten, herkent de stijging. “Onze branche is volop in groei. Afgelopen half jaar hebben wij ruim 150 nieuwe collega’s aangenomen. Zodra deze professionals aan de slag gaan bij één van onze opdrachtgevers en de woon-werkafstand is te lang, dan maken wij gebruik van hotelovernachtingen. Het aantal hotelovernachtingen is met de groei van Welten verder toegenomen.”
Gemiddelde kamerprijs stijgt
De groei van de zakelijke hotelmarkt wordt nog verder onderstreept door het gegeven dat de gemiddelde kamerprijs inclusief ontbijt in de periode januari tot augustus 2015 met zo’n 4,5 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2014. ,,Hotels verkopen meer kamers en verhogen daarom de prijzen”, stelt Bos. Uit de cijfers van LookingforBooking blijkt verder dat zakelijke hotelgasten in 2015 iets vaker meerdere nachten aaneengesloten in een hotel verblijven.
Gerlof Bos over de algehele groei en over de goede zomer van de zakelijke hotelmarkt: ,,Dit hangt denk ik sterk samen met het economisch herstel. Tijdens de financiële crisis in 2008 en 2009 waren hotels genoodzaakt hun prijzen te verlagen. De zakelijke hotelmarkt is inmiddels uit de recessie geklommen, met als gevolg een groeiend aantal hotelovernachtingen en daardoor gemiddeld hogere kamerprijzen. Daarnaast verdwijnt de traditionele bouwvak en lopen veel projecten tijdens de zomer door”.
Bos verwacht dat de zakelijke hotelmarkt vanaf september wederom een flinke boost zal krijgen. ,,Die draait dan traditioneel gezien weer op volle toeren. Ik verwacht dat het aantal zakelijke hotelovernachtingen en de gemiddelde kamerprijs daarom verder zullen toenemen”.
Administratieve rompslomp
Nu de zakelijke hotelmarkt in een opwaartse flow zit, merkt LookingforBooking Corporate Travel dat steeds meer bedrijven worstelen met het verwerken van het grote volume aan losse facturen van verschillende geboekte hotelovernachtingen, vluchten en huurauto’s. ,,Daarom zijn wij in 2012 al gestart met het principe van één verzamelfactuur, waarbij alle hotelkosten van verschillende hotels gespecificeerd worden op één factuur. Dit is inmiddels zo populair dat wij onze Corporate Travel hebben uitgebreid met het boeken van vliegtickets en huurauto’s. Of je nou in een hotel overnacht in Maastricht, een vlucht boekt naar New York of een auto huurt in Marseille, alles staat overzichtelijk gespecificeerd op één verzamelfactuur. Dit werkt voor de administratie efficiënter dan dat er telkens een aparte rekening wordt verstuurd en bespaart bedrijven tot wel 20% op hun reiskosten”, weet Bos.
_______________________________________________________________________________________