Honest comparisons that you really benefit from
   

Sprookjes aan de deur

Aangezien telemarketing grotendeels aan banden is gelegd door het Bel-me-niet-register, proberen verkopers u nu via een andere manier te bereiken. U zult dan ook vaker een vertegenwoordiger van een energiemaatschappij aan de deur krijgen. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar vaak worden er bij deze vorm van verkoop argumenten gebruikt die niet op waarheid berusten. Hieronder hebben we de meest gebruikte argumenten, met hun weerlegging, op een rijtje gezet.

“Uw leverancier stopt ermee en wij gaan voorkomen dat u wordt afgesloten”
De Nederlandse consument is goed beschermd als het gaat om energieafname. Als er bijvoorbeeld een faillissement optreedt, zijn er wettelijke regels die voorkomen dat de levering van energie in gevaar komt. Wanneer dit gebeurt, wordt de levering direct overgenomen door een andere partij en krijgen de afnemers de keuze of ze bij deze partij willen blijven of niet. Bij een dergelijke situatie zullen er altijd meerdere brieven worden verzonden en zal dit ook terugkomen in de media. In geen geval zal u niet zomaar worden afgesloten van energie.
“Uw huidige leverancier stopt met de heffingskorting, bij ons zult u deze wel (blijven) ontvangen”
De heffingskorting is een vaststaand bedrag ter gedeeltelijke compensatie voor energiebelasting. De overheid stelt alle energieleveranciers verplicht om energiebelasting in rekening te brengen en hier de heffingskorting op toe te passen; er valt hierop dus geen voordeel te behalen door voor een andere leverancier te kiezen. Kortom: overstappen naar een andere energieleverancier zal geen enkel effect hebben op de aanwezigheid of hoogte van de energiebelasting en/of bijbehorende heffingskorting.
“We zijn bezig met een onderzoek en willen uw huidige contract graag met u doornemen”
Eventuele onderzoeken of enquêtes over energieleveranciers, -contracten of uw tevredenheid hierover, worden doorgaans gehouden middels schriftelijke post, e-mail of telefoon. Een verkoper moet altijd kenbaar maken dat hij of zij een product verkoopt en namens welke partij dit gebeurt. Zet nooit zomaar ergens uw handtekening onder. Heeft u zich onbedoeld toch ergens voor aangemeld, dan heeft u vanaf het moment van tekenen altijd nog zeven dagen om hier van af te komen. Onderneemt u geen actie, dan wordt u overgezet naar een andere leverancier.
“Binnenkort wordt uw meter verwijderd en moet u een andere leverancier kiezen om dit te voorkomen”
Uw meter is normaal gesproken eigendom van uw regionale netwerkbeheerder, die de infrastructuur van energie in uw omgeving beheert. De meter staat dus volledig los van uw leverancier. Ook al staat de meterhuur meestal vermeld op de factuur van uw energieleverancier, dit is in principe een afzonderlijke kostenpost. Meters worden eens in de paar jaar vervangen door nieuwe en ook dit heeft geen gevolgen voor uw leveringscontract. Als uw meter vervangen wordt, dan zult u hier altijd een brief over ontvangen van uw netwerkbeheerder. Leveranciers hoeven hiervoor dus niet bij u thuis langs te komen.
“We komen langs om te controleren of de tariefwijzigingen al doorgevoerd zijn”
Een prijswijziging van de variabele energietarieven is vaak te vinden op de website of in een begeleidend schrijven van de betreffende leverancier. Voor het doorvoeren en/of controleren van eventuele tariefwijzigingen hoeft een leverancier nooit persoonlijk bij u langs te gaan.
Wilt u (bijvoorbeeld via deur-tot-deur verkoop aangeboden) energietarieven vergelijken met het overige aanbod in de markt, dan kunt u op www.gaslicht.com een gedegen overzicht maken. Wanneer u onder de TOP 5 kiest voor ‘Meer energiepakketten’ en vervolgens rechtsboven de lijst kiest voor ‘Toon kosten per kWh/m3’, krijgt u de tarieven van elk energiepakket onder elkaar te zien.



Ferdi Hilverda

© 1998 - 2024 Bencom Group BV