Eerlijke vergelijkers waar je echt wat aan hebt
   

Ludiek trekt de aandacht

Ze zullen blij zijn geweest in Lieshout, op het hoofdkantoor van Bavaria. De actie met hun babes haalde alle nieuwsrubrieken. Wereldvoetbalbond Fifa werd steeds bozer, tot het geheel volledig escaleerde. Het was ongetwijfeld niet de bedoeling van Bavaria dat de meisjes in de cel belandden, maar het leverde mooie publiciteit op. En daar was het de bierbrouwer om te doen.

Als de Brabantse brouwers slim zijn, kunnen ze hier nog jaren op voortborduren. Alleen al een advertentie met hun bekende leus ’Zo, nu eerst een Bavaria’ zal eenieder nu onwillekeurig associeren met de babes. Zeker wanneer de dames (of hun evenbeelden) zelf poseren voor een reclame-uiting van de brouwer – al zal de Fifa hebben bedongen dat dat niet meer mag, samen met de afspraak dat Bavaria 12 jaar geen guerilla-marketing rond Fifa-wedstrijden zal plegen. Er blijven echter nog voldoende andere evenementen over waar Bavaria op kan vallen.

Ludieke acties kunnen ook op veel kleinere schaal plaatsvinden. Een boekingssite waarvan we op LookingforBooking.com de prijzen vergelijken, Hotels.nl, voorzag in het voorjaar van 2006 een paar langs drukke wegen grazende schaapskuddes van een dekje onder het motto ’lekker onder de wol met Hotels.nl’. De burgemeester van een Fries stadje werd zó kwaad over de actie, dat hij het bedrijf een boete oplegde. Die was niet zo hoog, dus ging Hotels.nl er nog even mee door. Zelfs de New York Times plaatste een foto van een aangekleed reclameschaap – al hadden ze daar als Nederlands bedrijf minder aan.

Vier jaar later is de schaapreclame nog altijd bij velen bekend – je bent goed op weg als je dat met je merk weet te creëren. Als ondernemer moet je buiten de gebaande paden durven treden, alleen dan val je op. Dat kan ook subtiel: T-Mobile stuurt (goede) klanten verjaardagsslingers. Alleen al bij mij in de straat hangen er twee, louter met de teksten ’feest’ en ’hoera’. Maar het lettertype en de kleur (fuchsia) doen meteen aan de telecommaatschappij denken. Dat is de ideale wereld voor een bedrijf: klanten hangen gratis reclame-uitingen voor je op.

Bron: Column Ben Woldring – Telegraaf 25 juni 2010



© 1998 - 2024 Bencom Group BV