Bencom team wint ‘Fossil Free Future Hackathon 2022’ met beloningssysteem voor duurzaamheid

Gaslicht.com, onderdeel van de Bencom Group, heeft opnieuw de eerste prijs in de wacht gesleept van de jaarlijkse hackathon door het ontwikkelen van een nieuw beloningssysteem voor duurzaamheid.

Op 9 en 10 juni 2022 werd de ‘Fossil Free Future Hackathon’ gehouden, waarin aan open innovatie gedaan werd rondom het thema van een fossielvrije toekomst. De lustrumeditie vond plaats in een virtuele wereld die ontwikkeld is door Vattenfall, Odyssey en partners KLM Cargo en NS Stations.

Uitdaging

Met welke challenge gingen de teams dit jaar aan de slag? Vattenfall: Dat vinkje op die website dat je aanvinkt om je CO2 te compenseren heeft geen enkele beleving, het biedt geen transparantie over wat er met je geld gebeurt en het is niet gekoppeld aan andere branches, organisaties en bedrijven. Dat kan en moet beter om consumenten in staat te stellen duurzame keuzes te maken en om sociaal én economisch hiervan te profiteren. Dat vinkje zou je geld en invloed moeten opleveren!

“De grootste uitdaging is altijd het veranderen van gedrag”, aldus Digital Innovation Accelerator Roos Brekelmans van Vattenfall. “Daarom is het creëren van intrinsieke betrokkenheid bij groenere leefstijlkeuzes zo belangrijk. Als ik ervoor kies om te vliegen en mijn CO2-uitstoot te compenseren, zou dit iets moeten zijn waar ik me voor beloond voel. Hier ligt een enorme kans als we ecosystemen van waarde van verschillende organisaties met elkaar kunnen verbinden om via consumentengedrag een duurzamere wereld ten goede te komen.”

Blockchaintechnologie

Teams werden uitgedaagd om nieuwe manieren te ontwikkelen waarop data uit standaarden de aanpak van maatschappelijke en milieuvraagstukken kan versnellen. Bencom deed, vanuit haar expertise in de energiemarkt (Gaslicht.com), mee aan de uitdagingeen fossielvrije toekomst.

Het team, bestaande uit Sjoerd Heidinga, Robert Zandberg, Phillip Ryan, Jan-Willem Maris, Jeroen Maat en Marit Veldkamp, bedacht een collectieve oplossing die gebruikmaakt van de blockchaintechnologie zodat die geschikt is voor meerdere organisaties en branches.

‘Trots op maatschappelijke bijdrage aan verduurzaming’

Hackathon teamcoördinator Marit Veldkamp: “Ik ben trots dat we als team binnen 31 uur een oplossing hebben weten neer te zetten wat maatschappelijk een bijdrage kan leveren aan verdere verduurzaming. Deze hackathon motiveerde ons om nieuwe technologische innovaties toe te passen om zo de lokale gemeenschap en het bedrijfsleven bij elkaar te brengen op één gezamenlijk platform met als doel een fossielvrije toekomst. Het systeem is goed schaalbaar en uit onze uitgewerkte use cases bleek dat iedereen in kan stappen: van de gemeente Den Haag tot KLM tot iemand die een lokale moestuin wil starten. Het is geweldig dat Vattenfall dergelijke alternatieven ondersteunt waarbij we ook de volledige ruimte kregen om te praten met experts over de hele wereld die tijdens de 31 uur aanwezig waren.”

Sinds 2016 formuleert Vattenfall in samenwerking met Odyssey uitdagingen rondom het thema ‘fossielvrije wereld’. Goed voorbereide technici in multidisciplinaire teams bouwen in twee dagen technologische oplossingen, samen met stakeholders en experts. Dit gebeurt in een volledig virtuele wereld. Odyssey helpt om de uitdaging helder te krijgen en zorgt ervoor dat de uitdaging een puur innovatief en open karakter heeft, waardoor de teams enthousiast zijn om samen te werken.

Zie ook:

Bencom Group wint prijs tijdens Odyssey Momentum (2020)

Gaslicht.com winnaar Blockchaingers Hackathon | Gaslicht.com (2018)