Telefonieaanbieders stappen over van bellen per seconde naar afrekenen per minuut. Dat zorgt voor een opvallende stijging in de tarieven. Dat schrijft Vincent Andriessen in het Financieele Dagblad van zaterdag 6 maart 2010.
Klanten die één minuut en één seconde mobiel bellen bij KPN, Vodafone of T-Mobile moeten sinds kort bij bepaalde abonnementen voor twee volle minuten betalen. Eerder werden er slechts 61 seconden afgerekend.
Het effect van de nieuwe tariefstructuren is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nu al meetbaar in het inflatiecijfer over februari. Terwijl de trend was dat de mobiele beltarieven daalden, werd over februari een ‘opvallende’ stijging gemeten.
‘Prijsstijging noodzakelijk’
Een woordvoerder van KPN geeft toe dat de tarieven in 2010 hoger worden. ‘Op een gegeven moment is de rek er gewoon uit.’ De gemiddelde prijsstijging, gemeten over alle vaste en mobiele producten van KPN, zal 1,5% tot 2% bedragen. De prijsstijging is volgens hem noodzakelijk om de kwaliteit van het netwerk en de dienstverlening op peil te houden. T-Mobile zegt ook dat het te kampen heeft met grote noodzakelijke investeringen terwijl de inkomsten door regulering teruglopen.
Volgens Vodafone zal niet iedereen duurder uit zijn. ‘Een klant moet het hele plaatje bekijken en dan beslissen of een abonnement wel of niet bij hem past. In sommige gevallen gaan klanten juist minder betalen.’
Het CBS wil niet precies zeggen met hoeveel procent de tarieven voor mobiel bellen in februari zijn gestegen. De prijzen voor ‘communicatie’ kwamen in februari in ieder geval 3,9% hoger uit dan in januari. De stijging van de mobiele beltarieven ligt een stuk hoger dan dat percentage, zegt het CBS.
Ben Woldring van de vergelijkingssite Bellen.com heeft eerder onderzoek gedaan naar het effect van betalen per minuut. ‘Het blijkt dat wanneer een aanbieder alle gesprekken in hele minuten in plaats van seconden afrekent, een gemiddelde beller 30% meer kwijt is aan zijn abonnement.’
‘Sim-only’
Het nieuwe afrekenregime geldt voor alle nieuwe abonnementen bij KPN, de ‘sim-only’-klanten van Vodafone en het ‘Voordeel sim-only’-abonnement van T-Mobile. Bij ‘sim-only’ neemt een klant alleen een telefonieabonnement af zonder dat hij daarbij een nieuwe telefoon krijgt.
Bij de overige abonnementen van Vodafone en T-Mobile wordt eerst voor een volle minuut afgerekend en daarna per seconde.
Nieuw is het betalen per minuut niet, legt Woldring uit. ‘Bij de start van mobiele telefonie in Nederland was dit heel normaal. Pas toen in 1999 Dutchtone, Telfort en Ben op de markt verschenen, ontstond er meer concurrentie en werd uiteindelijk het bellen per seconde geïntroduceerd.’
De nieuwe tariefstructuren gelden voor klanten die recentelijk een nieuw abonnement hebben afgesloten. Klanten die hun abonnement verlengen, komen echter ook automatisch onder de nieuwe tariefregimes te vallen.
Bron: Het Financieele Dagblad