Het aantal Nederlanders dat via Gaslicht.com of Energiewereld.nl wisselt van energieleverancier is een jaar tijd verdubbeld. Ben Woldring, eigenaar van deze prijsvergelijkers, ziet maandelijks honderdduizenden bezoekers langskomen die een advies zoeken. Energievergelijkingssites kregen gisteren het stempel van goedkeurig van de NMa.
“Maandelijks verwerken onze energiesites gezamenlijk een kleine 100.000 unieke bezoekers. Het aantal bezoekers en mensen die daadwerkelijk van leverancier wisselen is significant toegenomen ten opzichte van vorig jaar.” Ben Woldring, die ook Bellen.com, Internetten.nl en Digitelevisie.nl beheert, constateert dat het aantal overstappers in een jaar is verdubbeld. “Hun aantal groeit harder dan het aantal bezoekers aan de sites.” De prijsverschillen op de energiemarkt worden groter en dus, stelt hij, loont het om na het vergelijken over te stappen.
Hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen via Gaslicht.com of Energiewereld.nl houdt de Groninger voor zich.
Overheidskritiek in de marge
De toezichthouder voor de energiemarkt, onderdeel van mededingingsautoriteit NMa, onderzocht afgelopen maanden de kwaliteit van de prijsinformatie op internet. De DTE onderzocht 32 websites. In het onderzoek werd niet enkel gekeken naar de energieprijzen die leveranciers op hun site melden, maar ook naar de onafhankelijke prijsvergelijkers.
De resultaten van het onderzoek werden gisteren gepubliceerd. Er is getoetst op 4 criteria: correctheid, volledigheid, transparantie en onafhankelijkheid. Uit het onderzoek blijkt, dat de kwaliteit van de energievergelijkers afgelopen jaar met forse sprongen vooruit is gegaan. Ze zijn met ‘goed’ te bestempelen. De prijsinformatie is in hooguit 3 procent van de gevallen niet correct vermeld. Bij Energieleveranciers.nl en Gaslicht.com ligt dat percentage onder de 1 procent.
Enkele sites kregen van de DTE een kanttekening in de marge. Energieverlijken.nl opereert onafhankelijk, maar is in particuliere handen van een medewerker van een energiebedrijf. Gaslicht.com, luidt de kritiek, toont niet álle aanbieders. Woldring: “De drempel om een energiebedrijf te beginnen is al laag. Daarom hanteren we strenge selectiecriteria bij de bepaling wie in ons overzicht wordt opgenomen. Enkele voorwaarden zijn, bijvoorbeeld, dat een bedrijf een eigen helpdesk moet hebben en zijn eigen facturen verstuurt.”
De DTE stelt dat Woldrings site geen informatie geeft over de niet geliberaliseerde onderdelen van de energieprijzen. Woldring: Hoewel ik niet verwacht dat veel consumenten er behoefte aan hebben, zullen we binnenkort deze kosten toevoegen aan de pakketinformatie bij de verschillende leveranciers. Op dit moment nemen we die kosten (red.: energiebelasting en transportkosten) heel bewust niet mee omdat de overheid deze vaststelt en de hoogte ervan dus gelijk is bij alle leveranciers.”
Prijsvergelijkers hebben zich afgelopen jaren ontwikkeld tot belangrijke wegwijzers waar consumenten zich tot wenden om hun online aankoopproces door te laten beinvloeden. Daarin speelt niet enkel een vergelijkbaar prijsoverzicht een grote rol, maar ook de beschreven ervaringen van andere consumenten die een vergelijkbaar product kochten.
De energiemarkt is in Nederland in 2004 volledig geliberaliseerd.
Handel in adviezen
Hoewel de DTE formeel niets te zeggen heeft over de vergelijkingssites hecht de overheid veel belang aan de kwaliteit van de informatie op Energieprijzen.nl, Gaslicht.com, Energieleveranciers.nl en Energievergelijken.nl. De sites bereiken namelijk meer publiek dan enkel de bezoekers van hun eigen sites.
Energieprijzen.nl, bijvoorbeeld, levert zijn informatie ook aan veelgebruikte consumentenportalen als Kelkoo (dat online geen energierubriek heeft), de Consumentenbond en Eigenhuis.nl. Gaslicht.com levert de motor achter Vergelijk.nl, Elcheapo.nl, Energievoorzieningen.nl en Energiewereld.nl en Totaalwijzer.nl. De laatste twee zijn zustersites van Gaslicht.com, aangezien ze beiden onder de brede waaier vergelijkingssites van Bencom vallen.
Net zoals product- en prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl verdienen ook de energiesites hun geld met het doorsturen van klanten naar energieleveranciers. Per nieuw aangebrachte klant ontvangt de website een vergoeding. De DTE denkt dat deze contracten de onafhankelijkheid niet nadelig beinvloeden, zo lang er geen gekleurde informatie wordt verstrekt.
Woldring kritisch: “Klanten van energiebedrijven kunnen kiezen uit een energieprijs die óf vastligt voor een bepaalde periode óf die de economische ontwikkelingen volgen. Dat er keuze is, is goed. Maar het is nog niet duidelijk op welk moment je beter voor een vaste en wanneer voor een variabele prijs moet kiezen. Dat moet inzichtelijker. In de komende maanden komen we met vernieuwingen die daarop inspelen.”
Sites leveranciers ondermaats
De energieleveranciers zelf kregen van de NMa een standje. Hun websites zijn vaak niet volledig. Er staat bijvoorbeeld niet duidelijk vermeld welke boetes consumenten krijgen als ze een contract opzeggen. De betreffende ondernemingen hebben tot half juli de tijd om hun websites aan te passen.
Bron: Emerce – Business nieuws
Zie ook: