MONNICKENDAM/USQUERT – vrijdag 26 augustus. Nederlandse smartphonebezitters zijn het meest tevreden over de iPhone (8,2), op de voet gevolgd door Android toestellen (7,9). BlackBerry scoort minder (7,1) en eindigt op vrijwel gelijke hoogte als andere type smartphones (7,0). Dat blijkt uit representatief onderzoek van Peil.nl in samenwerking met Bellen.com, gehouden onder ruim 3000 bezitters van smartphones in de leeftijdscategorie 18 jaar en ouder.
Uit het smartphone onderzoek van Peil.nl en vergelijkingssite Bellen.com blijkt dat 36% in het bezit was van een Android toestel, 24% een iPhone, 15% een BlackBerry en 25% een ander type smartphone zoals Symbian of Windows Mobile. Aan de ruim 3000 bezitters van deze smartphones is gevraagd om een rapportcijfer te geven over verschillende facetten van hun toestel.
iPhone
De hogere overall score voor de iPhone is met name te danken aan het gebruiksgemak van het toestel en de kwaliteit om mee te internetten. Daarbij scoort het vooral goed op de kwaliteit van de beschikbare apps.
Android
Alleen op het aspect “kwaliteit van de camera” scoort een Android toestel hoger dan de iPhone. Daarnaast wordt het Android toestel gewaardeerd om de kwaliteit en grootte van het beeldscherm en het gebruiksgemak.
BlackBerry
De BlackBerry scoort beter dan iPhone en Android op het gebied van gebruiksduur na het laden van de batterij. De overige smartphones scoren over de hele linie lager.
Smartphone bezitters | Iphone | Android | Blackberry | Ander type smartphone |
|
Gebruiksgemak | 7,9 | 8,5 | 8,0 | 7,6 | 7,3 |
Kwaliteit om mee te internetten | 7,4 | 8,1 | 7,7 | 6,5 | 6,6 |
Kwaliteit voor de camera | 7,1 | 7,0 | 7,4 | 6,8 | 7,1 |
Kwaliteit en grootte van het beeldscherm | 7,7 | 8,1 | 8,1 | 6,8 | 7,3 |
Audiokwaliteit | 7,2 | 7,4 | 7,2 | 6,9 | 7,0 |
Gemak van synchronisatie met computer | 7,2 | 7,5 | 7,3 | 6,8 | 6,8 |
Gebruiksduur na laden van batterij | 6,2 | 6,3 | 5,7 | 6,7 | 6,6 |
Kwaliteit van de beschikbare apps | 7,1 | 8,2 | 7,6 | 6,3 | 5,8 |
Overall cijfer | 7,6 | 8,2 | 7,8 | 7,1 | 7,0 |
Volgende aankoop
70% van de bezitters hebben het toestel gekocht/gekregen toen zij een abonnement met hun provider afsloten. Een derde verwacht binnen 1 jaar een nieuwe smartphone aan te schaffen. Bij de iPhone bezitters is dat ruim 40% en bij de Android bezitters 20%. Dit hangt samen met het feit dat de Android toestellen gemiddeld recenter zijn aangeschaft. Al het voorgaande mondt uit in de vraag van welk type de volgende smartphone zal zijn:
– iPhone bezitters zeggen dan voor 74% dat het weer een iPhone zal zijn, 21% weet het nog niet en 5% noemt een ander type (3% Android).
– Android bezitters geven voor 64% aan dat het weer een Android zal zijn, 29% weet het nog niet en 7% noemt een ander type (5% iPhone).
– Bezitters van een BlackBerry geven voor 34% aan dat het weer een BlackBerry zal zijn, 38% weet het nog niet en 28% noemt een ander type (13% een iPhone en 12% een Android).
Providers
De bezitters van smartphones van 18 jaar en ouder zijn in vrijwel gelijke mate verdeeld over KPN, T-Mobile en Vodafone (tussen 26 en 28%), terwijl 20% aangeeft bij een andere aanbieder te zitten. Het oordeel over hun provider is uitgedrukt in rapportcijfers, waaruit blijkt dat het totaalcijfer weinig verschilt:
Smartphone bezitters | KPN | T-Mobile | Vodafone | Andere aanbieder | |
Beschikbaarheid van het netwerk voor de telefoon | 7,5 | 7,7 | 6,8 | 7,8 | 7,7 |
Kwaliteit van het netwerk voor de telefoon | 7,5 | 7,7 | 6,8 | 7,8 | 7,6 |
Beschikbaarheid van het netwerk voor internet | 6,9 | 7,3 | 6,2 | 7,1 | 7,1 |
Snelheid van het internet | 6,5 | 6,7 | 6,1 | 6,5 | 6,7 |
Duidelijkheid van de opbouw van de rekening | 6,7 | 6,3 | 6,7 | 6,7 | 7,1 |
Hoogte van de rekening | 6,2 | 5,5 | 6,3 | 6,1 | 7,1 |
Kwaliteit van de rekening | 6,1 | 5,5 | 6,3 | 6,1 | 7,1 |
Kwaliteit van de service/informatie op de website/helpdesk | 6,3 | 5,9 | 6,4 | 6,4 | 6,7 |
Overall cijfer | 6,7 | 6,6 | 6,5 | 6,9 | 7,1 |
Vodafone
Vodafone scoort overall net iets hoger (6,9) dan de andere twee grote providers. Opmerkelijk is dat de groep smartphone gebruikers bij andere aanbieders dan de grote drie, een overall rapportcijfer van 7,1 geven. Dat de kleinere providers het hoogste cijfer halen komt vooral door de lagere rekening en kwaliteit van de dienstverlening.
KPN
KPN scoort het hoogst wat betreft internet en het laagst qua helpdesk en hoogte van de rekening.
T-Mobile
T-Mobile scoort op de punten die de beschikbaarheid en kwaliteit van het netwerk betreffen lager dan de andere twee grote providers, maar presteert beter dan de belangrijkste concurrenten ten aanzien van de hoogte van de rekening.
Volgende abonnement
Op de vraag bij welke provider men het volgende abonnement zal nemen zien we relatief lage scores m.b.t. de huidige providers. Een meerderheid lijkt nog alle opties open te houden en haar beslissing tot het laatste moment uit te stellen. Bij alle drie providers geeft rond de 40% aan dat men weer bij die provider terecht gaat komen. Circa 50% geeft aan het nog niet te weten, waarbij Vodafone per saldo iets beter scoort dan de andere twee. Om de keuze van het juiste abonnement te vergemakkelijken, biedt Bellen.com de RekeningScan. Met deze innovatie kunnen mobiele bellers zelf hun telefoonrekeningen uploaden. De site rekent automatisch uit hoeveel bespaard kan worden en welk abonnement het goedkoopst is.