Uit een grootschalig onderzoek van de Vereniging Eigen Huis in samenwerking met de onafhankelijke energie vergelijkingssite Gaslicht.com is gebleken dat bijna tweederde van de mensen nog nooit is overgestapt naar een andere energieleverancier. Hierbij speelt de angst dat er iets misgaat, een grote rol. Koudwatervrees, want in de praktijk verloopt het overstappen soepel.
Nog steeds veel te besparen
Voor een grote groep consumenten valt er nog flink te besparen op de energierekening. Toch blijven veel consumenten ‘zitten’ bij hun huidige energieleverancier. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 10.750 deelnemers naar de tevredenheid over de dienstverlening van energieleveranciers van Vereniging Eigen Huis in samenwerking met de onafhankelijke vergelijkingssite Gaslicht.com. Een groot deel van de respondenten (62%) is huiverig om over te stappen en vreest dat het overstapproces tot problemen leidt. Dit idee heerst vooral bij klanten van traditionele energieleveranciers als Eneco, Essent en Nuon. Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn consumenten te pessimistisch over het voordeel dat ze kunnen behalen. Consumenten die actief zijn op de energiemarkt betalen volgens de NMa een flink lagere prijs voor energie dan passieve consumenten. Dit verschil kan oplopen tot honderden euro’s per jaar, zo blijkt uit een onderzoek van de NMa. Volgens de kartelwaakhond is sinds 2004, toen de energiemarkt werd vrijgegeven, 28% van de huishoudens overgestapt.
Angst voor overstappen vaak ongegrond
De angst voor problemen bij overstappen is vaak niet gegrond, zo blijkt uit de reacties van leden die de stap wél hebben genomen. Hun ervaringen zijn goed. De overstappers in het onderzoek beoordelen het gemak van het proces op alle onderzochte aspecten met een voldoende of een ruime voldoende. Het overstappen naar een andere leverancier is in de loop der jaren enorm verbeterd, zegt ook Claudia Umlauf, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. “Kort na de privatisering van de energiesector was overstappen vaak lastig. Leveranciers bleken de organisatie die hiervoor nodig was, lang niet altijd op orde te hebben.” Uit het onderzoek blijkt dat overstappen tegenwoordig een stuk soepeler gaat. Volgens Umlauf is het voor consumenten die nog nooit zijn overgestapt zinvol om hun prijzen eens te vergelijken met andere leveranciers. “Dit geeft een goed beeld van wat zij kunnen besparen. Vervolgens kunnen ze dan altijd nog beslissen of ze de overstap wel of niet maken.”
De meeste consumenten zijn overigens behoorlijk tevreden met hun energieleverancier. Klanten van Greenchoice zijn het meest tevreden over hun leverancier. Het bedrijf uit Rotterdam krijgt in het onderzoek veruit het hoogste cijfer voor onder meer het tarief, het voorschotbedrag, de algemene communicatie, de onlinedienstverlening, de klantvriendelijkheid, de bereikbaarheid en de maatschappelijke verantwoordelijkheid. De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) komt het slechtst uit de bus. Deze maatschappij krijgt onder meer de laagste waardering voor de eindafrekening, de algemene communicatie, de klantvriendelijkheid, de bereikbaarheid en de klachtenafhandeling. 19% van de klanten diende het afgelopen jaar een klacht in bij de NEM. Voor de bereikbaarheid en de afhandeling van de klachten scoort de NEM respectievelijk een 6,0 en een 4,3. “Die 4,3 is erg laag”, vindt marktonderzoeker Angelo Vedder van Vereniging Eigen huis. “Bij deze onderzoeken zie je vaak een bandbreedte in de rapportcijfers tussen de 5 en de 7. Een 4,3 zit daar ver onder.”
NEM zet in op Top 3 beste energieaanbieders
Algemeen directeur Pieter Schoen van de NEM vindt het vervelend dat de NEM niet goed uit het onderzoek naar voren komt. “Ik schrik er wel een beetje van. Maar het afgelopen jaar zijn we gigantisch gegroeid. De toestroom van klanten ging gepaard met de migratie van een nieuw klantsysteem. Dat gaf veel problemen.” Volgens Schoen zijn die problemen sinds vier maanden opgelost en zijn de ambities hoog. Dit jaar wil de NEM bij de drie beste energieleveranciers behoren op het gebied van servicebeleving.
Groene stroom niet altijd duurder
Veel mensen kiezen voor een contract met groene stroom. Dit blijkt ook uit de contracten die worden afgesloten via de prijzenvergelijker op de site van Vereniging Eigen Huis: ruim 40% van de mensen die hiervan gebruikmaakt, heeft gekozen voor groene stroom. Greenchoice, presenteert zichzelf als een aantrekkelijke leverancier van groene stroom. En daar passen volgens Michiel Rexwinkel, directeur business development bij Greenchoice, net zo goed concurrerende tarieven bij. “Groene stroom hoeft helemaal niet duurder te zijn.” De projecten van Greenchoice maken nu nog vaak gebruik van subsidies, maar volgens Rexwinkel is groene stroom over tien jaar even rendabel als grijze stroom. Consumenten kunnen bij Greenchoice ook terecht voor groen gas. “Groen gas bestaat bijvoorbeeld uit de gassen die vrijkomen bij biovergisting. Dit is een proces waarbij de gassen uit koeienmest worden opgevangen en gebruikt voor het verwarmen van woningen. Het percentage groen gas in Nederland is echter minder dan 0,1%. Het meeste ‘groene gas’ is gewoon aardgas uit fossiele bronnen dat wordt gecompenseerd door investeringen in duurzame projecten.” Zo heeft Greenchoice onlangs 38.000 hectare bos aangekocht in Brazilië.
Beoordeling dienstverlening energieleveranciers
Benieuwd wat u kunt besparen op uw energierekening?
Met behulp van de Energiewijzer op de Gaslicht.com kunt u de beste energieleverancier voor uw situatie vinden en gelijk overstappen. Wilt u liever bij uw oude energieleverancier blijven? Kijk dan of uw huidige leverancier met een aantrekkelijke actie op Gaslicht.com staat. De meeste acties gelden namelijk ook voor bestaande klanten.
Opzegvergoeding
Voor u overstapt, is het verstandig eerst uw huidige contract te bekijken. De meeste contracten die u voor een langere periode bent aangegaan, kennen een opzegvergoeding. Veel huishoudens hebben echter een contract voor onbepaalde tijd en die contracten kunt u meestal kosteloos opzeggen als u tijdig (meestal 30 dagen voor het contract afloopt) schriftelijk opzegt. Wilt u een contract tussentijds verbreken dan moet u vaak een opzegvergoeding betalen. Kijk op Gaslicht.com wat de opzegvergoeding precies inhoudt.
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek van de Vereniging Eigen Huis naar de dienstverlening van energieleveranciers is samen met de onafhankelijke vergelijkingssite Gaslicht.com uitgevoerd onder bijna 11.000 leden. Het onderzoek werd eind 2009 voor de eerste keer uitgevoerd en wordt jaarlijks herhaald.