De tijd van onleesbare en onbegrijpelijke energierekeningen is bijna voorbij. Consumenten krijgen voortaan een begrijpelijke factuur waarop zij hun tarieven kunnen controleren. Dat komt doordat energieleveranciers zich nagenoeg allemaal houden aan de Richtlijn energierekening voor consumenten 2010 van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Gaslicht.com in samenwerking met Vereniging Eigen Huis onder 22 energieleveranciers.
Begrijpelijker en beter controleerbaar
Tot op heden gebruiken energiebedrijven ieder hun eigen terminologie en wijze van opstellen van de rekening. In de richtlijn van de NMa staat omschreven welke informatie een energierekening tenminste moet bevatten en hoe de consument minimaal inzicht kan worden geboden in de berekening van de energieprijzen. Gebleken is dat de consument in één oogopslag een overzicht met de belangrijkste gegevens wenst. Hij wil vooral een begrijpelijke en juiste energierekening waarop hij zijn tarieven kan controleren.
Wat houdt de richtlijn in?
Energiebedrijven moeten klanten vanaf 1 januari 2011 een uitgebreide of een beknopte energierekening aanbieden met begrijpelijke, uniforme informatie. Zo moeten niet alleen leveringstarieven en de verschuldigde energiebelasting apart worden weergegeven, maar ook netwerkkosten worden getoond. Wie een beknopte rekening ontvangt, kan een uitgebreide opvragen met daarin een specificatie over de opbouw van de energiekosten en het verbruik. Daarnaast moet de leverancier aanvullende informatie kunnen verstrekken waardoor men de bedragen op de nota kan narekenen, de zogenaamde ‘volledige specificatie’. Energiebedrijven die op 1 januari 2011 hun nota’s daadwerkelijk hebben aangepast, komen met deze vermelding op Consuwijzer.
Beknopt of uitgebreid
Hierop vooruitlopend heeft Gaslicht.com alle energieleveranciers gevraagd of en in hoeverre zij zich nu al aan de richtlijn houden en of zij standaard de uitgebreide versie aanbieden. “Het blijkt dat nagenoeg alle bedrijven hun energierekening nu al hebben aangepast”, zegt Ben Woldring van Gaslicht.com. Een minderheid stuurt een uitgebreide factuur, waarbij opvalt dat dit voornamelijk de nieuwkomers betreft zoals Energie:direct, E.ON, Orro en NL Energie. Enkele leveranciers bieden de mogelijkheid van een online dossier waar inzicht wordt geboden in de berekening van de gemiddelde tarieven. Hierdoor kunt u de tarieven goed vergelijken met de tarieven die uw energieleverancier heeft aangeboden of die in de contractbevestiging staan. Een andere positieve ontwikkeling is dat steeds meer leveranciers hun online dienstverlening uitbreiden. Zo kunnen klanten van bijvoorbeeld Essent, Energie:direct, NL Energie en Greenchoice de uitgebreide versie van de jaarrekening of hun historisch verbruik online inzien. “En wat is er nou mooier dan op elk moment wanneer het jou uitkomt, je gegevens te kunnen inzien en wijzigen zonder te hoeven wachten op de klantenservice via de telefoon of mail”, vervolgt de eigenaar en oprichter van vergelijkingssites als Gaslicht.com.
Gaslicht.com criteria
De wijze van facturering is één van de Gaslicht.com vergelijkingscriteriaen maakt onderdeel uit van de Gaslicht.com prijs/kwaliteit score. Wie voldoet aan de richtlijn krijgt een hoger cijfer waarbij een uitgebreide factuur dubbel gewaardeerd wordt. Achterliggende gedachte is dat de beknopte factuur weliswaar aan de minimumeisen voldoet, maar veel te summier is om de tarieven te controleren. Laat staan dat consumenten rekeningen kunnen vergelijken bij een switch van energieleverancier