“TV kijken zal nooit meer hetzelfde zijn”
USQUERT (GR.) – Met de lancering van Digitelevisie.nl komt er vanaf heden een eind aan de vele onduidelijkheden op het gebied van digitale televisie. Ben Woldring’s Bencom BV brengt na duidelijkheid te hebben gebracht in het oerwoud van verschillende telefonie-, internet- en energietarieven nu ook de snel groeiende ontwikkelingen binnen de digitale televisie in kaart. De overweldigende hoeveelheid reacties naar aanleiding van de aankondiging van de site laat duidelijk zien dat er vanuit de consument weer veel behoefte bestaat naar meer duidelijkheid in deze tot op heden ondoorzichtige markt.
Op de nieuwe site http://www.digitelevisie.nl/ kan de bezoeker zijn postcode en huisnummer intikken, waarna direct wordt weergegeven hoeveel radio en tv zenders er op dit moment te ontvangen zijn en wat de maandelijkse kosten daarvan zijn.
Ben Woldring: “Het is vrij logisch dat het grootste deel van de mensen niet precies weet wat ze betaalt voor radio en tv ontvangst via de kabel, omdat het abonnement vaak op de rekening wordt samengevoegd met andere kosten. Daarnaast verschillen de kosten per gemeente en zijn ze vaak onderhevig aan verhogingen.”
Naast de getoonde huidige kosten, ziet de bezoeker meteen welke andere mogelijkheden er op het desbetreffende adres aangeboden worden door de eigen kabelaar en concurrerende aanbieders zoals CANALDIGITAAL via de satelliet en door Digitenne en KPN in de Randstad via de ether. Ook is het mogelijk pakketten onderling te vergelijken en meer informatie te vinden over de aangeboden zenders en decoders. Over de kwaliteit van de aanbieders en producten kan gediscussieerd worden in het forum. Woldring: “Overal in Nederland heeft de klant nu dus al keuze uit meerdere aanbieders en pakketten, waarbij het aanbod de komende tijd alleen nog maar zal worden uitgebreid. Zo heeft Versatel aangekondigd nog dit jaar televisie à la carte aan te gaan bieden via ADSL en mijn verwachting is dat andere internetproviders snel zullen volgen. Niet alleen aan de kant van de aanbieders gaan de ontwikkelingen razend snel, ook de fabrikanten van de digitale decoders timmeren goed aan de weg. Deze ‘kastjes’ om het digitale signaal weer te vertalen naar begrijpelijke taal voor de tv worden steeds slimmer en bevatten nu al vaak harde schijven om programma’s op te nemen. De volgende stap zou kunnen zijn dat de reclameblokken automatisch worden gesignaleerd, zodat de kijker 10 minuten vertraagt kijkt naar zijn of haar favoriete programma zonder reclame tussendoor, vergelijkbaar met de intrede van de pop-up killer op internet. Ik ben ervan overtuigd dat tv kijken nooit meer hetzelfde zal zijn!”.
“Sinds telecom- en kabelbedrijven over elkaar heen struikelen bij het introduceren van nieuwe diensten en goedkopere pakketten, profiteert de consument alleen maar! Via de kabelnetwerken van aanbieders zoals Essent, UPC en Casema kan tegenwoordig goedkoop gebeld worden, terwijl KPN begonnen is met het aanbieden van digitale tv voor lage prijzen. Doordat er meer concurrentie is ontstaan op de tv-markt, zie je ineens dat aanbieders decoders voor interessante prijzen aanbieden en tegelijkertijd het zenderpakket uitbreiden met gratis film-, voetbal- en erotiekkanalen. Hierdoor worden de eenmalige overstapkosten beperkt en kan de klant flink besparen op de maandelijkse abonnementskosten. Eenzelfde ontwikkeling zagen we op Bellen.com de afgelopen tijd met vaste en mobiele telefonie aanbieders en op Internetten.nl met breedbandaanbieders die steeds méér voor minder zijn gaan bieden” vervolgt Woldring.
Zie ook: