Je kunt goed zien dat hij niet vaak buiten komt. Bleekjes, pafferig en aarzelend loopt hij langs het fietspad. Het is echt waar, een spelletje krijgt in korte tijd meer, normaal gesproken, op de bank hangende jongeren op de been, dan welke fitness goeroe dan ook. Hij tuurt steeds naar het beeldscherm van zijn mobiele telefoon, alsof hij op zoek is naar een adres. Maar ik weet inmiddels beter, hij is op zoek naar de volgende Pidgey, Weedle of Psyduck… In zijn ene broekzak een powerbank, in de ander zijn extra batterij. Je zult maar zonder stroom te komen zitten. Of erger nog, zonder internet. Want dan valt er niet te spelen. Gelukkig voor de spelers van dit spel is mobiel internet de afgelopen jaren stukken goedkoper geworden en zijn de bundels ook groter geworden. Want de gemiddelde speler doet erg zijn best dat mobiele internet helemaal leeg te trekken. Je moet nu wel 24 uur per dag online zijn en dat red je buiten niet met wifi. Alhoewel, zowel KPN als Ziggo bieden hun klanten de mogelijkheid wifi hotspots te gebruiken en beide wifinetwerken zijn behoorlijk landelijk dekkend.
Ik vermoed dat de telecompartijen zich toch wel even in de handen wrijven, want deze hype valt of staat bij het gebruik van de smartphone. En zeg je smartphone, dan zeg je internet. Er zullen toch echt wel wat meer MB’s gebruikt worden dan normaal. Wel een geinig gezicht. De eenzame jongen alleen op pad, met zijn mobiel bijna in zijn neus gedrukt. Het groepje jongens dat elkaar steeds te snel af probeert te zijn, het clubje vriendinnen op de fiets, vervaarlijk slingerend over de weg. Pokémon. Mooie toepassing van allerlei technieken op de mobiele telefoon. En nog goed voor de gezondheid ook… Kilometers worden er afgelegd om zo’n Pokémon te pakken te krijgen. Ik ben benieuwd wanneer de sloffende jongen er achter komt dat hij in een rechte lijn gelopen heeft en dat hij nu die weg dus ook nog weer naar huis moet lopen. Gamen en aan de conditie werken. Briljant, game on!
Door Els Werkman
13 juli 2016.
Categorieën: Telecom.